Röportaj yazarligina gönül verenler kadar, türün meraklilari için de bir "ders kitabi" niteligindeki Röportaj Yazarliginda 60 Yil, Yasar Kemal'in röportaj serüveninden bir seçki sunuyor. Yapi Kredi Yayinlari tarafindan yayimlanan kitaba, Ara Güler'in 26 Yasar Kemal fotografi eslik ediyor. Ülkemizde modern röportaj yazarliginin öncüsü olan Yasar Kemal'in Anadolu'yu 12 yil adim adim dolasarak yazdigi ve yayimlandigi dönemde büyük olay yaratan, okuyucuyu sarsan röportajlari tam 60 yasinda! Yapi Kredi Yayinlari, ilk röportaji 17 Mayis 1951'de yayimlanan usta yazari Röportaj Yazarliginda 60 Yil adli özel baski bir kitapla selamliyor. "Ince Memed neyse röportajlarim odur" diyen Yasar Kemal'in 60 yillik röportaj serüveninden bir seçki sunan kitap, 1952'de Cumhuriyet'te yayimlanan Hasankale Yerle Bir adli röportaji da yillar sonra okurla bulusturuyor. Kitabin bir diger özelligi de foto-röportaj ustasi Ara Güler'in çogu ilk kez günisigina çikan Yasar Kemal fotograflarina yer vermesi. Kullanilan 26 siyah-beyaz fotograf, iki eski dost olan Ara Güler ve Yasar Kemal'in yaptiklari ortak çalisma sonucu seçildi. Röportaj yazarligina gönül verenler kadar, türün meraklilari için de bir "ders kitabi" niteligindeki Röportaj Yazarliginda 60 Yil romanlarinda Anadolu insaninin gerçek dünyasini destansi boyutlara tasiyan, yasanmis gerçegin, mitlerin, efsanelerin evreninden çogaltan Yasar Kemal'in klasikler arasinda yerini almis toplam on iki röportajina yer veriyor: Diyarbakir, Kaçakçilar Arasinda 25 Gün, Hasankale Yerle Bir, Görülmemis Lüfer Akini, Sait Faikle Görüsme, Magara Insanlari, Sahaflar Çarsisi, Füreyanin Çini Cenneti, Yanan Ormanlarda Elli Gün, Peri Bacalari, Neden Geliyorlar? ve Bir Bulut Kayniyor. Kitapta ayrica Agustos 1975'te Milliyet Sanat dergisinin röportaj sorusturmasina verdigi yanitlar da Röportaj Üstüne basligiyla yer aliyor. Kitap, Yasar Kemal'in röportaj türü üzerine görüslerini dile getirdigi Röportaj Üstüne adli yaziyla basliyor. Yazar, "Röportaj bir edebiyat dali midir?" sorusuna bu yazida açiklik getiriyor: "Röportaj bir edebiyat sayilabilir mi? Bu soruyla çok karsilastim. Röportaji bir edebiyat dali saymak ne, röportaj bal gibi edebiyattir. Onu haberden ayiran nitelik onun edebiyat gücüdür. Haber bir yaratma degildir, bir tasimadir. Röportaj bir yaratmadir. Gerçege, gerçegin, yasamin özüne yaratilmadan varilamaz. Yaratmadan hiç kimse hiçbir sekilde gerçegi yakalayamaz, yakalarsa da karsisindakine anlatamaz. Haber gerçek degil mi, bence haber gerçegin simgesidir. Haberin arkasinda neler var, neler dönüyor, ne yasamlar, dramlar, sevinçler var, haber bunu bize veremez. Röportaj haberin varamadigi yere varandir, nasil, yaratarak, gerçegi degistirerek degil, yaratarak." Bu kitap sayesinde yillar sonra gün isigina çikan Hasankale Yerle Bir baslikli röportaj, 1952 yilindaki Erzurum depremi sonrasinda yasananlari olanca canliligiyla hatirlatiyor. Âsik Veysel'i Sivas'taki köyünde ziyarete giden Yasar Kemal, Erzurum'a bagli Pasinler'de büyük bir yikima yol açan depremi Istanbul'a dönmeye hazirlanirken ögrenir ve hemen Hasankale'ye hareket eder. O günlerde Sivas'ta bulunmasi, Yasar Kemal'in deprem bölgesine ulasan ilk gazeteci olmasini saglar ve deprem haberleri onun araciligiyla Türkiye'ye duyurulur. Evlerin büyük bölümünün yikildigi, insanlarin eksi 30 derecede çadirlarda yasam mücadelesi verdigi Hasankale'nin içler acisi durumu Yasar Kemal tarafindan tüm çiplakligiyla okurlara aktarilir. Bölgede yaklasik bir ay kalan ve röportajlarini telefon araciligiyla yazdiran Yasar Kemal, depremzedelerin acilarina ortak olur, onlarla birlikte çadirda kalir.
Sayfa Sayısı
karışıkçokrenkli