“Tasarım, bizim fikirlerimize verdig?imiz bic¸imdir. I?nsan yapımı olan her s¸ey
tasarlanmıs¸tır. Hem maddi du¨nyanın es¸yalarını -arabalar, seks oyuncakları,
matkaplar, bisikletler, kıyafetler gibi- hem de sosyal tasarım gibi -kamusal
alan, s¸ehir planlaması, ayrıca dil, yasalar ve politika- maddi olmayan
s¸eyleri ic¸erir. [...] Bu kitap, du¨nyanın neden s¸u anda oldug?u gibi oldug?u
ve neden pek c¸ok insana uymadıg?ı hakkında. Ve onu deg?is¸tirmek ic¸in ne
yapabileceg?imiz hakkında. Bu, c¸ic¸ekli elbisenin o¨yku¨su¨du¨r, tıpkı futbol
ayakkabılarınınki gibi; video oyunlarının, seksin ve dinin o¨yku¨su¨.”
Kadınlar neden tuvalet sırasında daha uzun beklemek zorunda kalıyor?
Elektrikli aletleri neden erkekler daha rahat kullanıyor? Bilgisayar oyunlarının
bu¨yu¨k c¸og?unlug?u neden erkeklerin ilgilerine, heveslerine hitap ediyor?
Maddi du¨nyamızı, bu¨tu¨n es¸yamızı s¸ekillendiren tasarımcı, patriyarkanın ta
kendisi olabilir mi?
Rebekka Endler Es¸yaların Patriyarkası’nda, ic¸inde yas¸adıg?ımız maddi
du¨nyaya hu¨kmeden erkek egemen tasarımın izini su¨ru¨yor: Sadece ofis
mobilyaları ya da kot pantolon gibi gu¨nlu¨k es¸yaların deg?il, kamusal alanı
olus¸turan mimari, altyapı ve ulas¸ım du¨zenlemelerinin de, hatta Batı tıbbında
uygulanan tes¸his ve tedavi yo¨ntemlerinin bile erkeklere go¨re belirlendig?ini
go¨steriyor.
Es¸yaların Patriyarkası, verili kabul ettig?imiz yapılı c¸evreye feminist bir
go¨zle bakıyor - ve bizi es¸yaya sinmis¸ olan erkek-egemenlig?ine dair yeni bir
farkındalıg?a davet ediyor
Sayfa Sayısı
karışıkçokrenkli